Cine nu știe? Comanda online se dovedește a fi o dezamăgire neașteptată, deoarece culoarea, dimensiunea sau funcția nu corespund așteptărilor. Aceasta situatie nu este cunoscuta doar in Romania. AMAZON Germania trece zilele acestea, printr-un scandal de proportii. Urmariti o corespondenta goFM Bayern.
Anul trecut, un raport prezentat de canalul de televiziune german ZDF „Frontal 21” a provocat senzația: reporterii TV au aflat că Amazon distruge tone de produse în propriile sale compactoare de deșeuri. O mare parte din acestea sunt noi. Amazon în sine nu neagă acest lucru.
Cu toate acestea, produsele nu sunt adesea returnate de clienți. Furnizorii terți își pot depozita bunurile și în depozitul gigantului. Se întâmplă ca acești furnizori să nu mai dorească sau să nu mai aibă voie să vândă produsele. Alimentele expirate, plagiatul interzis al smartphone-urilor sau încălcarea drepturilor de brevet sunt doar câteva motive pentru acest lucru. În aceste cazuri, distrugerea se efectuează – deoarece legislația germană prevede acest lucru.
Alte produse care nu trebuie aruncate prin lege au șansa unei noi vieți catre un alt potential client. Acest lucru afectează în primul rând returnările clienților direct de la Amazon sau de la furnizori terți, care pot ajunge rapid la consumatori datorită cererii lor ridicate.
Cercetătorii de la Universitatea din Bamberg au descoperit că în 2018 fiecare a șasea comandă a fost returnată – adică aproximativ 280 de milioane de pachete. Aproximativ patru la sută din acestea ajung în gunoi, ceea ce corespunde cu un procent de 11.000.000 de colete.
În cele trei centre de prelucrare din Germania, angajații examinează toate retururile. Hainele bune, de exemplu, ajung din nou ca produse clasa “A” pe Amazon. Potrivit unui expert în logistică al companiei, acest lucru reprezintă 90% din îmbrăcămintea returnată. Dacă angajații constată că produsele nu mai pot fi vândute nici ca bunuri clasa “B”, sunt angajate deseori companii externe. Aceștia sunt atunci numiții marketeri secundari.
Avides Media AG este unul dintre cei mai mari marketeri secundari din Europa. Compania din Saxonia Inferioară este specializată în cumpărarea acestui tip de produs de la marii comercianți cu amănuntul online și aducerea lor înapoi la public. Similar cu Amazon, Otto, Zalando și ceilalti, produsele sunt examinate pentru a verifica funcționalitatea și deteriorarea. Dacă ceva trebuie reparat sau recondiționat, compania a făcut-o în Polonia sau Republica Cehă din cauza costurilor mai mici de personal.
Mărfurile procesate sunt apoi revândute peste granițe naționale la prețuri reduse. Uneori, chiar ajung pe Amazon Marketplace sau în magazinul Ebay intern. „Pe cât posibil, totul ar trebui să revină la vânzare” (audio), explică CEO-ul Avides, Ralf Hastedt, pentru CHIP. „Acesta este obiectivul nostru final: ca mărfurile să nu ajungă la depozitul de deșeuri, ci să aibă o a doua viață.”
Cu toate acestea, produsele sunt distruse și la Avides. Potrivit lui Hastedt, 50 din cei 45.000 de paleți care trec prin depozite în fiecare an ajung să fie reciclate. Potrivit Universității din Bamberg, un total de 4% din toate returnările clienților ajung la gunoi – plus un număr necunoscut de returnări ale dealerilor.
Unsprezece milioane de returnări ale clienților și nenumărate stocuri sunt astfel pierderi destul de mari pentru furnizorii companiei AMAZON. Toate acestea au fost produse și transportate, pentru a fi distruse mai târziu. În opinia expertului Greenpeace, Viola Wohlgemuth, situatia reprezinta o uriașă mizerie pentru mediu: „Consumul nostru distruge tot mai multe resurse și alimentează criza climatică”.
Unii comercianți online lucrează acum pentru a contracara aceste deșeuri. Majoritatea magazinelor de pe Internet vă vor bloca pentru o anumită perioadă de timp dacă aveti pra multe retururi. Zalando folosește de pilda, „modele de test” care încearcă hainele ca punct de referință pentru client. Și Amazon? Cel mai mare comerciant cu amănuntul online recompensează autorii recenziilor de înaltă calitate cu bani – chiar dacă aceste recenzii ale produselor sunt negative – și dorește astfel să evite comenzile incorecte.
Guvernul federal dorește să contracareze această problemă cu un nou proiect al Legii privind gestionarea reciclării. La propunerea ministrului federal al mediului, Svenja Schulze, modificarea este menită să pună bazele pentru mai puține deșeuri și mai multă reciclare. Guvernul federal, precum producătorii și comercianții cu amănuntul, sunt responsabili prin măsuri precum o nouă „datorie de îngrijire” sau o mai mare conștientizare a produselor de unică folosință. Procesul legislativ este planificat pentru această vară.
Cu toate acestea, există o soluție simplă, evidentă pentru supraproducție: donațiile. De exemplu, “Innatura” colectează bunuri noi de la comercianții cu amănuntul ca un fel de „tablă pentru produse de consum” și le distribuie persoanelor care au nevoie. Se spune că Amazon ar fi parte din aceasta fundatie.
Cu toate acestea, multe alte milioane de produse ar putea lua această cale dacă nu ar fi fost legislația. Compania donatoare trebuie să plătească 19% impozit pe fiecare donație. Din punct de vedere economic, este mai profitabil să distrugi produsele. Nu există taxe pentru aceasta. Un alt punct care va juca un rol important în viitoarea lege a economiei, cel puțin în cadrul negocierilor.
Până atunci, poți acționa ca și consumator. Magazinele online atrag cu o selecție largă și prețuri mici, dar fiecare comandă dăunează mediului, în special în ceea ce privește rutele de transport. Mai ales în aceste vremuri, nu faceți doar ceva bun pentru mediu, ci și pentru economia locală atunci când faceți cumpărături la nivel local – dealerul dvs. de încredere vă va mulțumi. Și nu există returnări pentru dimensiuni greșite.
Thoma Möller – goFM Bayern