Trenurile au fost cuplate manual încă din secolul al XIX-lea. Acest lucru urmează să fie digitalizat și să facă transportul feroviar mult mai atractiv în comparație cu cel feroviar.
În ceea ce privește transportul de marfă, calea ferată nu este în secolul 21, ci mai degrabă este încă blocată în secolul 19. Trenurile sunt cuplate ca pe vremea împăratului, ceea ce reprezintă o muncă grea: lucrătorii de manevră trebuie să plaseze suportul de 20 de kilograme al unui vagon pe cârligul vagonului următor, să strângă cuplajul prin rotirea unui filet de șurub și, de asemenea, să conecteze conducta de aer pentru frâne. Numai în stațiile de marfă din Germania, acest lucru se întâmplă de aproximativ 70 000 de ori pe zi, iar în întreaga Europă chiar de aproximativ 400 000 de ori. Cuplarea cu șuruburi nu este doar foarte obositoare din punct de vedere fizic, ci necesită și mult timp. Numai testul de frânare durează aproximativ o oră. Un tren nu poate porni atât de mult timp.
O absurditate în vremuri de digitalizare, spun la unison industria și politicienii. Noul ministru al Transporturilor, Volker Wissing (FDP), vorbește despre o “nemulțumire de peste 70 de ani” și despre o “transformare urgentă care nu mai poate fi amânată cu o zi”. Pentru că vechiul sistem costă în cele din urmă bani și – și mai rău: pune în pericol obiectivele de mediu, se tem cei de la Berlin. Pentru coaliția de guvernare, căile ferate joacă un rol principal în lupta împotriva schimbărilor climatice. Până în 2030, nu numai numărul de pasageri din transportul de călători va crește puternic, ci și ponderea transportului feroviar de marfă în așa-numita “repartiție modală”. Cu toate acestea, obiectivul extrem de ambițios de a crește această cotă de la 19 la 30%, în detrimentul camioanelor, este greu de realizat cu ajutorul cuplajului testat și testat.
Se presupune că DAK trebuie să o repare acum. În sectorul sănătății, este vorba de o societate de asigurări de sănătate; în lumea feroviară, abrevierea înseamnă “Digital Automatic Coupling”. DAK conectează automat vagoanele de marfă între ele. Acesta creează o legătură mecanică între vagoane fără a fi nevoie de intervenția omului. În același timp, acesta cuplează conducta de aer pentru frână, precum și o linie de bus de date și de alimentare. În cadrul operațiunilor de manevră automatizate în mod corespunzător, acest lucru ar trebui să crească capacitatea cu până la 40%, să reducă costurile de proces și să permită trenuri de marfă mai lungi, mai grele și mai rapide, adaptate la sistemul modern de semnalizare ETCS.
Pentru cei care încă mai cred că acesta este un subiect destinat doar specialiștilor din domeniul feroviar, o alianță de asociații spune clar: este vorba despre o adevărată revoluție în transportul de marfă. Într-o declarație comună încă nepublicată, Deutsche Bahn (DB), asociația industriei feroviare VDB, asociația companiilor de transport VDV și asociația proprietarilor de vagoane de marfă VPI subliniază un lucru înainte de toate: “DAK este mai mult decât o cuplare.” Este “coloana vertebrală digitală a logisticii inteligente și fără emisii a viitorului”, care stă la baza trenului digital de mărfuri. Aceasta înseamnă, printre altele: Acesta poate fi utilizat pentru a realiza tot ceea ce face digitalizarea atât de atractivă prin evaluarea datelor – cum ar fi monitorizarea sarcinii în timp real sau întreținerea predictivă.
