O Enigmă pe fundul oceanului căutată de istorie

Seamănă cu o mașină de scris pe jumătate putredă, dar Enigma a venit odată unul dintre cele mai faimoase dispozitive de criptare din lume. Acest specimen a fost scufundat de un submarin în Marea Baltică în 1945 și a fost redescoperit acum din întâmplare: scafandrii de la organizația ecologistă WWF au vrut de fapt să caute plase fantomă, dar apoi au găsit această relicvă valoroasă din punct de vedere istoric. Urmariti un articol documentat de goFM Bayern si coordonat de Thomas Möller.

Codul Enigma a fost mult timp considerat incasabil. Deoarece această mașină de cifrat a folosit un sistem complex de trei, mai târziu patru, role rotative pentru litere. De fiecare dată când a fost introdusă o scrisoare, acestea se roteau doar într-un anumit mod. Deoarece această rotație ar putea fi variată în funcție de cablare și ordinea rolelor, codul de criptare a fost în continuă schimbare și nu a putut fi spart cu metodele convenționale de decriptare.

Echipa lui Turing a schimbat valul

Astfel, Enigma a oferit Reichului german un avantaj decisiv asupra Aliaților în timpul celui de-al doilea război mondial. Deoarece pozițiile submarinelor lor nu au putut fi localizate cu greu datorită mesajelor radio criptate de Enigma. Abia după ce Alan Turing și echipa sa de la centrul britanic, au reusit sa „intrerupa” codul Bletchley Park care au dezvoltat o soluție tehnică pentru spargerea codului Enigma.

Deși peste 40.000 de mașini Enigma au fost fabricate în Germania în timpul celui de-al doilea război mondial, foarte puține dintre ele au supraviețuit. Pentru că atunci când a devenit clar că naziștii vor pierde războiul, înaltul comandament militar a dat ordinul de a distruge toate Enigmele. În 1945, aproximativ 50 de submarine și mașinile lor de cifrat au fost scufundate în Golful Geltinger, o zonă a Mării Baltice în largul fiordului Flensburg – care nu ar fi trebui să cadă în mâinile aliaților.

Găsire întâmplătoare pe fundul Mării Baltice

Scafandri din organizația de protecție a mediului WWF au descoperit întâmplător una dintre enigmele acestei operațiuni de scufundare în Golful Geltinger. Scufundătorul de cercetare și arheologul subacvatic Florian Huber și echipa sa din Submaris căutau de fapt plase fantomă – plase de pescuit rupte care se deplasează în mare și reprezintă un pericol mortal pentru animalele marine. Pentru a face acest lucru, au scanat fundul oceanului cu un sonar lateral, iar locurile suspecte sunt apoi examinate mai atent de către scafandri.

La unul dintre aceste locuri scafandrii au dat peste această enigmă. În ciuda celor 75 de ani pe fundul Mării Baltice, părți ale tastaturii și rolelor sale sunt încă vizibile. Scafandrii au recuperat valoroasa descoperire istorică și l-au predat Biroului Arheologic de Stat Schleswig-Holstein. Enigma de pe fundul mării este acum examinată și păstrată în atelierul de restaurare al Muzeului de Arheologie din Schleswig.

În timpul celui de al Doilea Război Mondial, Germania a avut pus la punct un sistem propriu de comunicare ţinut secret. Sistemul trimitea mesaje codate către armata marină, aeriană şi terestră şi a fost inventat în speranţa că aceste mesaje ale Germaniei nu vor putea fi descifrate niciodaată.

După semnarea Tratatului de la Versailles din 1919 apărarea germană dorea cu ardoare să-şi îmbunătăţească sistemul de comunicaţie prin achiziţionarea unei maşinării destinată iniţial pieţii. Nu a durat mult până când armata germană şi-a inventat un model propriu de maşinărie cu care avea să transmită mesaje codate. În 1928 a fost achiziţionată de armată iar în 1933 de forţele aeriene.

„Enigma”

Inventată de germanul Arthur Scherbius pentru companiile comerciale care doreau să-şi stabilească un sistem codat de comunicaţie, maşina electrică pe rotor “Enigma” a fost repede construită de germani pentru transmiterea de mesaje codate. Deşi germanii credeau ca mesajele codate nu vor putea fi descifrat de inamici, maşina a fost reconstruită şi de polonezi care au oferit-o spărgătorilor de coduri britanici pentru a descifra semnalele Germaniei în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Maşina “Enigma” permitea unui operator să tasteze un mesaj care apoi era bătut după înţeles de 3 sau 5 rotiţe zimţate care arătau litere diferite din alfabet. Cel care primea mesajul trebuia să cunoască foarte bine mecanismul acestor rotiţe pentru a putea descifra mesajul. După ceva timp germanii au îmbunătăţit maşina adăugându-I un rotor cu circuit electric.

Susține proiectul goFM cu o donație:
Select a Donation Option (EUR)

Enter Donation Amount (EUR)
goCHAT
gofmstudio
astăzi începând cu ora 21:00 la goFM.ro aveți o nouă ediție din City BEAT cu Florin OTROCOL
gofmstudio
asteptam mesajele dumneavoastra si prin WhatsApp la 0736.044.055
gofmstudio
in aceasta saptamana, "VINTAGE NIGHT CAFFE" se va difuza de la orele 21 pana la ora 4 a diminetii, urmat de "goMORNING" de la 5 la 9 cu Dana Daba, Daniela Sommer si Laurentiu S. Lup
gofmstudio
urmeaza la goFM.ro o noua informatie interesanta.
gofmstudio
Nomofobia – dependenţa de telefonul mobil
gofmstudio
ANUNT IMPORTANT: Emisia programelor din cadrul goNEWS GROUP RO & DE va fi intrerupta in aceasta seara incepand cu ora 21:30 pentru o perioada de maxim 15 min., intrucat vor incepe probele de emisie video ce se pot urmari si pe portalul partener HEDEX.tv Va multumim pentru intelegere.
Ghiță
Ghiță is back
Ghiță
Ghita + Muzica Gofm = LOVE
Mircea Pop
🤝🤝
gofmstudio
te salutam Mircea POP si bun venit in goFM.ro
gofmstudio
urmariti in aceste momente "CITY BEAT" cu Florin OTROCOL.
Customize
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on google
Share on print
Share on email
Share on telegram
Share on pocket
Share on xing
Share on vk
Share on skype

CELE MAI DISTRIBUITE ȘTIRI

  • STUDIU: Microorganisme de pe Pământ ar putea supraviețui temporar pe Marte

    Unii microbi de pe Pămînt ar putea supraviețui temporar pe suprafața marțiană potrivit unui nou studiu realizat de NASA și cercetătorii de la Centrul Aerospațial German, relatează Phys.org. Cercetătorii au testat rezistența microorganismelor față de condițiile de pe Marte prin lansarea lor în stratosfera Pămîntului – care imită unele din condițiile cheie de pe planeta […] More

    Read More

  • O noua curiozitate aviatica a fost deslusita

    O stewardesa rusă, cunoscută pe rețelele de socializare datorită publicațiilor despre munca sa, a dezvăluit misterul obiceiului neobișnuit al membrilor echipajului de a ține mîinile la spate în timpul întîmpinării pasagerilor la bordul aeronavei. Bloggerița a subliniat că ipotezele precum că un astfel de comportament ar putea fi legat de standardele corporative ale companiei aeriene […] More

    Read More

Log In

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

To use social login you have to agree with the storage and handling of your data by this website. %privacy_policy%

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.

--:--
--:--
  • cover
    goFM
  • cover
    goFM Mobile
  • cover
    goREBEL (NEW RADIO)
  • cover
    harmony Radio
  • cover
    goROCK
  • cover
    goJAZZ
  • cover
    go A TUTTI
  • cover
    goLOUNGE
  • cover
    goSPACE
  • cover
    goTRAFFIC (în curând)
  • cover
    TESTE - goFM ALBA IULIA
  • cover
    TESTE - goFM Câmpulung Muscel
  • cover
    TESTE - goFM Făgăraş
  • cover
    TESTE - goFM Constanţa
  • cover
    TESTE - goFM Iaşi