INTERPREȚI go UNICI: Monna Bell

În ochii a mii de oameni, Monna Bell a fost o cântăreață mexicană. În această țară și-a încununat succesul carierei sale, iar stilul său interpretativ grațios și nuanțat a fost cel mai apreciat. Celebrul Juan Gabriel a descris-o pe Monna Bell ca fiind “profesoara mea, prietena mea, artista pe care am admirat-o cel mai mult în viața mea”, știind, desigur, că vorbea despre o femeie din Chile, născută Ana Nora Escobar la Santiago, dar cu un talent abia recunoscut printre compatrioții săi.

În rândul unui public divers și datorită mai multor hituri – precum “El telegrama” și “Tómbola” (ce se poate asculta si la goFM) – vocea Monnei Bell a devenit măsura interpretării romantice. În anii 1960, numele ei a fost înscris în circuitul festivalurilor de vară spaniole, cum ar fi cel de la Benidorm, și a fost asociată cu marile orchestre latino-americane ale vremii sale, de la Chucho Valdés la José Sabre Marroquín. Înregistrările sale pot fi găsite astăzi pe CD-uri care redau numeroasele EP-uri înregistrate de chiliancă în anii ’60 și ’70. Pentru noile generații, vocea ei a fost în cele din urmă masificată când Pedro Almodóvar a ales versiunea ei de “Estaba escrito” pentru a face parte din coloana sonoră a filmului Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón (1980).

Vocea unei orchestre internaționale
Cea mai mare parte a informațiilor biografice ale Monnei Bell sunt adunate din articole și note scrise în străinătate. Cântăreața a fost aproape ignorată de mass-media din Chile, în ciuda succeselor sale uimitoare, mai întâi în Spania și apoi în Mexic, țara în care a locuit cel mai mult timp.

Încă din copilărie, Bell a manifestat un interes pentru muzică, iar în anii 1950 a devenit un nume obișnuit în concursurile radiofonice din Chile, în special la radio Minería. În 1955, a început să înregistreze pentru RCA cu orchestra lui Don Roy și a obținut slujbe stabile la Waldorf Hotel și la Cazinoul Viña del Mar ca interpret unic. Asta făcea când a fost contactată de prestigioasa orchestră a lui Roberto Inglez, muzicianul britanic care a venit în Chile ca pianist al lui Lucho Gatica și care a invitat-o sa participe trei săptămâni la spectacole în Statele Unite. Astfel, cântăreața a pășit pe două scene care nu au cedat niciodată altor compatrioți: hotelul Waldorf-Astoria din New York și emisiunea lui Ed Sullivan de la televiziunea americană. Cele trei săptămâni s-au transformat într-o rezidență de aproape un an în Manhattan.

Trupa s-a mutat ulterior în Europa și s-a stabilit la Madrid în jurul anului 1957. Succesul lor în legendarul club Pasapoga a ispitit-o pe Monna Bell cu un program solo. Pariul independenței a avut succes: cântăreața a fost prezentă pe scenele din Spania, dar și în Franța, Italia, Finlanda și Olanda. În 1959, chilianul a cântat și a câștigat primul festival de la Benidorm cu melodia “El telegrama”, compusă de frații García Segura și cu un vers de neuitat la început: “Antes de que tus labios me confirman que me querías / ya lo sabía, ya lo sabía” (Înainte ca buzele tale să-mi confirme că mă iubești / știam deja, știam deja). Cântecul a avut un număr infinit de versiuni.

A fost impulsul definitiv pentru cariera solo a cântăreței, care a devenit un nume fix în Benidorm pentru câțiva ani și a început să lanseze o serie de discuri 45 de discuri pentru Hispavox, o casă de discuri cu care a avut un contract între 1957 și 1967 și a cărei promovare a dus-o de mai multe ori în Mexic (de fapt, este consemnată participarea ei în trei filme mexicane filmate între 1962 și 1964).

În anii următori, au urmat hituri precum “Don Quijote”, “Eres diferente”, “Comunicando”, “Todo es nuevo” și “Envidia”. Cel mai mare succes al lor a fost “Tómbola”, un cântec popularizat mai târziu de vedeta spaniolă Marisol (Pepa Flores). Dirijori precum Augusto Algueró Jr, Gregorio García Segura și Bebo Valdés au fost acompaniatori obișnuiți pentru sesiunile de înregistrare ale Monnei Bell, ale cărei înregistrări se aud astăzi ca înregistrări impecabile ale unui cântec romantic internațional, înfrumusețate de grația înnăscută a unei cântărețe pricepute în nuanțe și de o cochetărie aproape irezistibilă.

VALURI DE AUDIENȚĂ ÎN MEXIC

S-a mutat în Mexic în anii ’70, la câțiva ani după căsătoria cu impresarul de film spaniol Alex Philipps Jr. Acolo, înregistrările sale au scăzut ca frecvență și calitate din cauza unui contract neprofitabil cu casa de discuri Orfeón (a înregistrat și pentru Musart), caracterizat de înregistrări cu un sunet prost și criterii editoriale îndoielnice (cum ar fi versiunea disco a piesei “Un telegrama”, lansată în plin avânt al modei dance).

Un tânăr de 15 ani, Juan Gabriel, care lucra acolo ca ospătar, a întâlnit-o într-un local numit El Marlín. “Când îi auzeam vocea, era o mângâiere pentru mine”, își amintea ani mai târziu cântăreața într-un text scris special pentru o antologie a cântăreței chiliene. “Ea m-a motivat, m-am regăsit pe mine și am regăsit-o pe ea în acele minute necesare împlinirii unui adolescent. Am crescut căutând-o. Am vrut să știu cine era acea persoană care mă făcuse să mă simt așa”.

Când Juan Gabriel devenise deja un star internațional, iar chilianca se retrăgea voluntar de pe scenă, cântărețul a convins-o să înregistreze împreună un nou album. Juan Gabriel a fost compozitorul și producătorul albumului Ahora (1993), un album care nu a mai fost lansat la ani de zile după înregistrare din cauza unor aparente probleme cu casa de discuri a cântărețului mexican. A fost un ghinion care a sfârșit prin a o descuraja pe chiliană să persevereze în cariera sa muzicală (al cărei ghinion în Mexic, s-a zvonit mult timp, ar putea fi legat de o listă neagră a rețelei Televisa). În textul citat mai sus al lui Juan Gabriel, cântărețul reflectă faptul că “cum Monnei Bell îi place să facă lucrurile cu multă calitate, s-a lovit de oameni care nu au fost pe măsură, care nu i-au făcut dreptate și nu i-au oferit tratamentul de calitate pe care îl merita”. Mult mai interesantă este colaborarea sa cu aranjorul venezuelean Aldemaro Romero, cu care chilianca a înregistrat în 1970 un omagiu deosebit adus muzicii populare mexicane, acompaniată de muzicieni de jazz și chiar cu accente de bossanova (La onda nueva en México).

Începând cu anii ’80, cântăreața și-a întrerupt rareori retragerea, uneori pentru spectacole în Las Vegas. Nu există nicio amintire a aparițiilor sale în Chile. În timpul concertului său din 1997 de la Festivalul de la Viña del Mar, Juan Gabriel a făcut o pauză pentru a cere aplauze pentru “o femeie căreia i-a lipsit foarte mult patria ei, regina mea adorată: Monna Bell”. Și, deși cântăreața a acceptat să se ridice în picioare și să salute publicul, a fost o apariție efemeră, fără prea multe beneficii pentru răspândirea limitată a muzicii sale în țară.

Dacă s-a mai scris despre Monna Bell pe plan local, a fost din cauza nefericitei vești a morții sale din aprilie 2008. Cântăreața a cedat în urma unui cancer de colon și a unei tromboze la spitalul din Tijuana, oraș în care își stabilise reședința și unde era aproape de cei doi copii ai săi. În necrologul său, Radio Cooperativa a fost elocvent într-o perplexitate împărtășită de mulți compatrioți la acea vreme: “Mare acoperire internațională pentru moartea unei cântărețe chiliene”, s-a spus atunci despre o voce continentală, pe care unii aleg să și-o amintească drept versiunea feminină a lui Lucho Gatica.

Încă de la infiinţarea postului de radio goFM am ales să prezentăm informaţii pozitive fără A VĂ AFECTA EMOŢIONAL – pentru că credem că este posibilă o lume mai bună. Încercăm să armonizăm informaţiile pe care le citeşti încă de la primele ore ale dimineţii şi îţi oferim sunetul go 24/24 cu muzică aleasă pe sprânceană. Pentru a putea face acest lucru, depindem de sprijinul cititorilor şi ascultatorilor noștri. Pentru că un jurnalism bun este scump și nu este disponibil gratuit.

Ideea noastră: spre deosebire de multe alte publicaţii mass-media, activitatea echipei editoriale este accesibilă în mod liber. Articolele noastre ar trebui citite, apreciate și partajate cât mai mult posibil. Doar așa pot conduce la schimbările necesare din punct de vedere social în lumea noastră. În schimb, goFM.ro este susținut de cititorii noștri. Voluntar și solidar. Cu participarea dvs., goFM.ro poate fi, de asemenea, ceea ce este în viitor: un public critic și o voce angajată pentru o mai mare protecție a informaţiei de calitate. Susțineți goFM.ro cu o donaţie voluntară.

Susține proiectul goFM cu o donație:
Select a Donation Option (EUR)

Enter Donation Amount (EUR)
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on google
Share on print
Share on email
Share on telegram
Share on pocket
Share on xing
Share on vk
Share on skype

CELE MAI DISTRIBUITE ȘTIRI

  • Trending

    Simplificarea logo-urilor

    Multe mărci urmează tendința de a-și simplifica logo-urile. Dar are vreun sens? Oferim o perspectivă și prezentăm mărcile pentru care tendința funcționează bine – și pentru care nu a funcționat atât de bine. Este pur și simplu cel mai bun? Bazându-ne în mare parte pe marea Tina Turner, analizăm unul dintre cele mai importante elemente […] More

    Read More

  • Gazele naturale: efectul climatic al arderii în flacără este subestimat

    “Arderea în flacără” eliberează de cinci ori mai mult metan decât cel estimat de industrie. Emisii subestimate: Cu doar câteva săptămâni în urmă, a apărut pe prima pagină a ziarelor o creștere a arderii gazelor naturale la uzinele rusești. Acum, un studiu arată că această “ardere”, care este larg răspândită în industria petrolului și a […] More

    Read More

Log In

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

To use social login you have to agree with the storage and handling of your data by this website. %privacy_policy%

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.

--:--
--:--
  • cover
    goFM
  • cover
    goFM Mobile
  • cover
    goFRESH - din 22 decembrie 2022
  • cover
    goFM 90,4 FM
  • cover
    goREBEL
  • cover
    MARLENE Radio (NEW)
  • cover
    goSPACE
  • cover
    goCAFE
  • cover
    goROCK
  • cover
    goJAZZ
  • cover
    go SCHLAGER
  • cover
    goTRAFFIC (teste)