Rețeaua internațională de protecție a consumatorilor (ICPEN) a prins aproape jumătate din producători că mint cu privire la faptul că mărfurile lor sînt ecologice. După cum anunță Bloomberg, 40% din astfel de declarații în publicitate cel puțin nu corespund realității și induc în eroare potențialii cumpărători.
Experții au indicat că, cel mai des, producătorii folosesc greenwashing-ul — o formă de marketing pe internet care intenționat duc în eroare cumpărătorii. ICPEN a evidențiat cîteva semne prin care putem înțelege acest lucru. În primul rînd, ar trebui să ne pună în gardă faptul dacă în reclame sînt utilizate judecăți neîntemeiate sau abstracte.
Așa a fost, de exemplu, cu unul dintre producătorii de lapte care susținea că acesta este obținut din surse ecologice, dar nu aducea nici o dovadă. Un alt exemplu este producătorul de îmbrăcăminte. În reclama sa, el declara că hainele sînt confecționate din bumbac reciclat, dar nu a precizat cît de mult bumbac este într-adevăr în compoziție. Companiile își pot crea propriile eco-etichete, dar de fapt ele nu au legătură cu nici o organizație acreditată. În al doilea rînd, un semn de înșelăciune poate servi ascunderea informațiilor cheie. De exemplu, ICPEN a adus drept exemplu publicitatea șervețelelor pentru copii cu „0% plastic”, dar producătorul nu a indicat dacă este vorba despre șervețele sau și despre ambalaj. În orice caz, au avertizat experții, cuvintele „eco”, „bio” sau „natural” nu garantează în sine că produsul este într-adevăr ecologic.
