BEETHOVEN: Promovat de țar, iubit de Lenin, sărbătorit de Stalin

Muzica lui Beethoven este dificil de imaginat fără ecoul său rusesc. Compozitorul, care a simpatizat cu ideile Revoluției Franceze – și a obținut ulterior un statut de cult pentru cultura muzicală a tânărului stat sovietic – a fost generos sponsorizat de aristocrații ruși în timpul vieții sale. Unul dintre primii săi patroni a fost ambasadorul rus la Viena, contele Andrej Kirillowitsch Rasumowski (1752-1836), el însuși un excelent violonist amator, pentru care Beethoven a scris cele trei cvartete op.59 în 1806. Rusa este, de asemenea, materialul ei muzical, precum melodia populară rusă plângătoare („Talan ty moi talan”, în germană: “Du mein Schicksal” si in limba romana: “Tu ești soarta mea”), pe care mi-a intonat-o mișcarea finală a primului cvartet al acestei triade, dar cu un dans vioi, sau „slava” laudă lui Dumnezeu care este pus sub semnul întrebării contrapuntal în scherzo-ul celui de-al doilea Cvartet Razumovsky.

Dar chiar înainte, în 1802, Beethoven îi dedicase trei sonate pentru vioară și pian op. 30 tânărului țar Alexandru I, ale cărui planuri de reformă cuprinzătoare trebuie să-l fi impresionat pe muzician. Ambasadorul său il va prezenta pe Beethoven Tarului Alexandru cântand la vioară. După victoria asupra lui Napoleon, când conducătorii Europei s-au întâlnit la Congresul de la Viena pentru a reorganiza continentul, Beethoven a putut să-l întâlnească personal pe Alexandru I. Știm că extrem de muzicală țarina Elisaweta Alexejewna (născută prințesă din Baden) a participat la un spectacol de „Fidelio” la Viena și a plătit compozitorului pentru sonatele dedicate soțului ei.

Prima reprezentație catolică în concert

Al treilea important sponsor rus al lui Beethoven a fost prințul Nikolaj Borisowitsch Golitsyn (1794-1866), pe care nu l-a cunoscut niciodată personal, dar care, prin scrierea sa din 1822, l-a condus să compuna din nou cvartete de coarda după o pauză de treisprezece ani. Cvartetele târzii op.127, op. 132 și op. 130 au fost comandate de Golitsyn, care era el însuși un violoncelist profesionist. Golitsyn a admirat profunzimea filosofică a lui Beethoven. Prințul a propagat opera lui Beethoven în saloanele de muzică și a aranjat multe dintre piesele sale pentru cvartetul de coarde. În 1824 a organizat premiera mondială “Missa Solemnis” la Sankt Petersburg, singura reprezentație completă din timpul vieții compozitorului, ca o masă catolică concertantă.

Faima postumă a lui Beethoven l-a adus pe Principele Vladimir Fjodorowitsch Odojewski (1803-1869), un om de litere și compozitor, in preajma culturii din Rusia. Odojewski îl admira pe Beethoven și îi cunoștea bine muzica. Dar el l-a interpretat și pe regretatul Beethoven într-un mod romantic și subiectiv ca un geniu tragic care căzuse din timp și care a înnebunit ca urmare a surzeniei și a rezistenței sale sociale. În romanul său „Ultimul cvartet”, Odojewski descrie modul în care iubitorii de muzică cântă o lucrare care a fost proaspăt publicată în jurul morții lui Beethoven și sunt șocați de contrapunctul „studențesc” și de urmărirea „eșuată” a efectelor de către maestrul aparent slăbit.

Muzica lui Beethoven ca o promisiune concretă

După revoluția din octombrie, muzica lui Beethoven a devenit o promisiune concretă pentru Rusia revoluționară. Au devenit faimoase imnurile Beethoveni-ene ale primului comisar al poporului pentru iluminism, Anatoly Lunatscharski (1875-1933), care a declarat clasicul drept model și înlocuitor temporar al capodoperelor socialiste care nu erau încă scrise. Mai ales că, așa cum a constatat Lunacharsky, liderii revoluționari ruși au fost ei înșiși „clasici” care au continuat Revoluția Franceză și au introdus o nouă eră prin preluarea puterii.

Muzica lui Beethoven este atât profund individuală, cât și socială în același timp, exprimă suferințe grave, loviturile destinului existenței, zgomotul maselor oprimate, dar cunoaște și o mare tandrețe, bucurie populară copilărească sau incomodă. Îi este sete de noroc și rămâne întotdeauna combativă, motiv pentru care Lunacharsky își atestă „tragedia optimistă”. Muzicologul Boris Assafjew ​​a vorbit mai târziu despre „punctul de vedere civic” al acestei muzici.

Mângâind capetele în loc să le lovească

Cu o sută de ani în urmă, o generație de bolșevici educați spera încă să sară scânteia la revoluția mondială. Când în 1920, în mijlocul războiului civil, fostul foaier aristocratic s-a deschis ca sala de concerte Beethoven din Teatrul Bolshoi din Moscova – cu a cincea și a șaptea simfonie – Lunacharsky le-a spus publicului proletar că muzica dificilă era înaintea lui, dar că merită efortul de a asculta. S-a bucurat să-l citeze pe liderul revoluționar Lenin, care a spus despre sonata sa preferată pentru pian, „Appassionata” op. 57 a lui Beethoven, că această muzică îl face mândru de umanitate. Lenin remarcase, de asemenea, că te poate seduce sau poate mângâi capul oamenilor, deși era necesar să-i lovești.

Când a devenit clar spre sfârșitul anilor ’20 că nu va exista revoluție mondială, acest lucru a întunecat temporar nimbul ideologic al lui Beethoven, deoarece numele său a fost asociat cu ideile internaționalismului și unificarea popoarelor. Ideologii de partid, în special, au pus la îndoială accesibilitatea lucrărilor sale târzii către masă. Cea de-a noua simfonie, cu finalul căreia a marcat prima aniversare a revoluției din octombrie, a fost auzită la ceremonia de ratificare a constituției lui Stalin în 1936 ca semn că Beethoven a devenit simbolul oficial al artei sovietice și al ordinii statului sovietic.

Încă de la infiinţarea postului de radio goFM am ales să prezentăm informaţii pozitive fără A VĂ AFECTA EMOŢIONAL – pentru că credem că este posibilă o lume mai bună. Încercăm să armonizăm informaţiile pe care le citeşti încă de la primele ore ale dimineţii şi îţi oferim sunetul go 24/24 cu muzică aleasă pe sprânceană. Pentru a putea face acest lucru, depindem de sprijinul cititorilor şi ascultatorilor noștri. Pentru că un jurnalism bun este scump și nu este disponibil gratuit.

Ideea noastră: spre deosebire de multe alte publicaţii mass-media, activitatea echipei editoriale este accesibilă în mod liber. Articolele noastre ar trebui citite, apreciate și partajate cât mai mult posibil. Doar așa pot conduce la schimbările necesare din punct de vedere social în lumea noastră. În schimb, goFM.ro este susținut de cititorii noștri. Voluntar și solidar. Cu participarea dvs., goFM.ro poate fi, de asemenea, ceea ce este în viitor: un public critic și o voce angajată pentru o mai mare protecție a informaţiei de calitate. Susțineți goFM.ro cu o donaţie voluntară.

Susține proiectul goFM cu o donație:
Select a Donation Option (EUR)

Enter Donation Amount (EUR)
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on google
Share on print
Share on email
Share on telegram
Share on pocket
Share on xing
Share on vk
Share on skype

CELE MAI DISTRIBUITE ȘTIRI

  • Donatori milionari din monede virtuale fac gesturi de caritate

    Tot mai multi investitori de talie mare din piata criptomonedelor au inceput sa isi doneze 1% din castigurile anuale rezultate din tranzactiile cu monede virtuale catre caritate. Astfel ca, zilele trecute, patru veteran din acest domeniu s-au alaturat initiative Founders Circle, un grup ce sustine The Giving Block, o organizatie de caritate. Cripto Giving Pledge […] More

    Read More

  • Povestea Iepuraşului de Paşti

    Grație unor legende mai vechi, iepurașul a devenit un animal simbol, asociat cu sărbătoarea de Paști. Considerat inițial un simbol păgân, a devenit în timp o emblemă a fertilităţii și a fost asociat în cele din urmă de creştini cu apariţiile lui Iisus după Înviere. În prezent, oamenii din lumea întreagă folosesc acest simbol pentru […] More

    Read More

Log In

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

To use social login you have to agree with the storage and handling of your data by this website. %privacy_policy%

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.

--:--
--:--
  • cover
    goFM
  • cover
    goFM Mobile
  • cover
    goREBEL (NEW RADIO)
  • cover
    harmony Radio
  • cover
    goROCK
  • cover
    goJAZZ
  • cover
    go A TUTTI
  • cover
    goLOUNGE
  • cover
    goSPACE
  • cover
    goTRAFFIC (în curând)