Bărbații sunt atât de vulnerabili

Creatoare de modă feministă din secolul al XVIII-lea: Palatul Culturii din Düsseldorf prezinta opera pictorului clasic Angelika Kauffmann și a stilizat-o ca pe o vedetă.

urmariti o corespondenta goFM Bayern pentru goNEWS.ro

Pictorul englez Joseph Farington, membru al Academiei Regale, relatează în jurnalul său că tânărul Pitt, prim-ministrul, a făcut o declarație despre pictorul portretist francez într-un grup de artiști nu cu mult înainte de moartea Elisabeth Vigée-Le Brun în 1806. Pitt a spus că de multe ori s-a întrebat de ce nu existau mai multe femei care studiază arta atunci când domeniul profesional părea să se potrivească atât de bine cu facilitățile lor.

Cu modestia pe care un interlocutor masculin a trebuit să o mențină față de un celebru om de stat, pictorul Henry Edigter a indicat o contradicție: Michelangelo și Raphael au arătat că acest studiu necesită cea mai mare forță. Pitt l-a numit pe sculptorul Anne Damer, care nu a vrut să-i acorde lui Edridge niciun merit special. El a adăugat că „Angelica, care a făcut mult mai mult într-un domeniu de artă mai dificil, a fost slabă în comparație cu eforturile masculine”.

Putem înțelege faima?

Conversația ilustrează cât de nedrept a fost chiar în vremurile iluminate când artiștii au fost comparați. Ce sculptor masculin spui când stai în fața lucrărilor sale: Michelangelo nu-i pasă? Desigur, standardele stabilite de cei mai mari maeștri au fost practic realizabile pentru concepția artei clasice. Pictorul Anton Raphael Mengs primise deja primul nume de către tatăl său pentru a-i prelua pe Correggio și pe Rafael, iar după moartea lui Mengs i-a fost ridicat un bust lângă mormântul lui Rafael în Pantheon. Sculptorul Antonio Canova a fost ghidat și de știrile despre înmormântarea lui Rafael, când a conceput slujba de înmormântare pentru pictorul Angelika Kauffmann, care a murit la Roma la 5 noiembrie 1807.

Și-au chemat marile nume de la Londra. Așadar, este încă un obicei prost că Jane Austen, contemporana lui Angelika Kauffmann, de exemplu, operează în literatura biografică ca Jane, ca și cum ar fi rămas o copilă. Angelika Kauffmann s-a bucurat de felul de celebritate care merge cu sentimentul și cererea de familiaritate personală. Cu tablourile ei și, de asemenea, cu numărul mare de reproduceri, a existat o idee despre persoana creatorului. Tot aici, tatăl lucrase înainte, de asemenea, un pictor precum Mengs mai în vârstă, dându-i copilului său un nume semnificativ, ca și cum ar fi o imagine: ar trebui să fie îngerul.

Nu este un anacronism să spunem: Angelika Kauffmann a fost o stea. Dar acest statut il face interesant astăzi? Palatul Culturii de la Düsseldorf pare să presupună acest lucru citând din nou în titlul expoziției sale de la Kauffmann cuvântul mult citat al ambasadorului danez, într-o scrisoare către poetul german Klopstock, că întreaga lume (Londra) este „angelica”. Nici măcar o campanie de afiș stângace cu etichete de genul „Influencer” nu poate fi refuzată.

Kauffmann a experimentat totuși și partea întunecată a gloriei stelelor: suspiciunea că a fost supraestimată. Expoziția susține că Kauffmann și-a făcut un nume ca designer de modă îmbrăcând femeile pe care le-a înfățișat într-o manieră contemporană și, prin urmare, a fost un coleg al lui Pierre Cardin, care fusese expus recent în aceeași locație. Cu toate acestea, recepția postumă a lui Kauffmann a fost condusă timp de aproape două sute de ani de la presupunerea că succesul său fenomenal trebuie privit ca un fenomen al modei. De asemenea, s-a gândit că nu a fost evaluată obiectiv ca o femeie singură în competiția masculină – și anume prea binevoitoare.

Cu ce ​​drept a apărut Edridge înaintea lui Pitt ca un critic de artă? Născut în 1768, nu a devenit membru asociat al Academiei Regale până în 1820 și niciodată nu a depășit acest rang. Pe de altă parte, Kauffmann a fost membru cu drepturi depline și a fost chiar una dintre cele două femei dintre membrii fondatori ai asociației artiștilor. Când a fost fondată în 1768, avea 27 de ani. Expoziția prezintă gravura lui Richard Earlom după poza de grup a lui Johan Zoffany cu membrii academiei. Kauffmann și colega ei Mary Moser atârnă pe perete ca niște capete de portret – pentru că domnii sunt înfățișați pe modelul masculin viu în timp ce studiau nuduri, iar femeile nu aveau voie să fie prezente în timpul acestei retrageri. Restrângând opțiunile de studiu, admiratorii au putut explica punctele slabe ale lui Kauffmann în anatomie.

Criticul de artă Joseph Moser, instruit ca pictor, a oferit argumentului în obituarul său o întoarcere ingenioasă spre pozitiv: Era un avantaj că Kauffmann studiase forma umană direct pe cele mai bune modele, distribuțiile capodoperelor antice. Cu puțin timp înainte de sfârșitul dominării viziunii clasice despre artă, gândul era în aer că femeile ar trebui să fie de fapt pictorii mai buni, pentru că geniul lor nu este originalitatea, ci imitația. Poate că Pitt avea ceva în minte.

O schematică concentrare pe individ și izbitoare afirmatie: Kauffmann nu-și primește interesul romantic sau modern pentru artă. Zona dificilă în care dorea să-și dobândească capitalul a fost pictura de istorie, genul cel mai înalt conform învățăturii clasice. Clienții lui Kauffmann din aristocrația britanică, inclusiv burghezia avangardistă precum Lord și Lady Holland, au acceptat acest clasament, care în același timp a devenit un anacronism în practica artistică. Președintele Academiei, Sir Joshua Reynolds, mentorul londonez al lui Kauffmann, l-a ridicat pe Gainsborough deasupra lui Mengs, deși compatriotul său se limitase la genurile inferioare de portret și peisaj.

Johann Heinrich Füssli (foto) a reproșat că toți eroii lui Kauffmann erau același om. Un dialog satiric despre talentele sexelor în revista conservatoare „Blackwood’s Edinburgh Magazine” a depășit observația lui Füssli în 1824: „Toți bărbații ei sunt femei”.

Redescoperirea lui Angelika Kauffmann printr-o istorie a artei sensibilizate feminist necesită reevaluarea acestor indicații false: eroii bărbați ai lui Kauffmann ar trebui să arate feminine, deoarece pun un nou ideal de masculinitate în imagine. În două tablouri împrumutate de la Schitul la Düsseldorf, Parisul este prototipul eroului sensibil: tânărul cu părul cret nu o cucerește pe frumoasa Helena, dar o lasă pe Venus să o conducă peste ea și ar dori să aducă războiul cauzat de acesta în camera de acțiune. Fratele său Hector, care îl alege să-și îndeplinească îndatoririle, îi arată doar masculinitatea luptatorului, dar nu și buclele și trăsăturile faciale ca un bărbat din școala veche. Ar trebui înregistrată această feminizare universală ca o intenție anume ?

Bettina Baumgärtel (video), directorul colecției de picturi de la Palatul Culturii, care a prezentat expoziția Kauffmann în aceeași clădire încă din 1998 și a primit doctoratul în teza lui Eduard Trier din Bonn privind „Condițiile creativității feminine” folosind exemplul lui Kauffmann, a compilat o selecție extinsă de lucrări care adesea încă atârnă în casele moștenitorilor.
Cât de drăguț este faptul că un curator al muzeului își poate nutri interesele învățate pe termen lung. Un cusur: în înregistrările din catalog, Baumgärtel se referă constant la presupuse erori ale celeilalte pioniere ale cercetării istorice de gen Kauffmann, Angela Rosenthal, care a murit în 2010. În Penelopeul adormit nu există nicio referire la eseul lui Rosenthal, pe care predecesorul pictorului și istoricului artei îl descoperă în tovarășul ingenios viclean al soțului absent, care își petrece timpul la țesut.

Noua imagine a lui Angelika Kauffmann, țesută cu atâta dăruire, va convinge publicul pe termen lung? În timpul vieții sale, efectul lucrărilor sale s-a bazat pe plăcerea compozițiilor. Obituarul unei reviste pentru femei a lăudat că imaginile ei au obținut maximul în inteligibilitate generală. Interpretările învățate care invită identificarea cu eroinele sensibile și protejările lor fete nu pot reproduce acest efect.

Expoziția se desfășoară la Düsseldorf, Palatul Culturii, până pe 24 mai. Catalogul publicat de Hirmer costă 45 de euro.

Laurențiu Sever LUP – goFM Bayern

Încă de la infiinţarea postului de radio goFM am ales să prezentăm informaţii pozitive fără A VĂ AFECTA EMOŢIONAL – pentru că credem că este posibilă o lume mai bună. Încercăm să armonizăm informaţiile pe care le citeşti încă de la primele ore ale dimineţii şi îţi oferim sunetul go 24/24 cu muzică aleasă pe sprânceană. Pentru a putea face acest lucru, depindem de sprijinul cititorilor şi ascultatorilor noștri. Pentru că un jurnalism bun este scump și nu este disponibil gratuit.

Ideea noastră: spre deosebire de multe alte publicaţii mass-media, activitatea echipei editoriale este accesibilă în mod liber. Articolele noastre ar trebui citite, apreciate și partajate cât mai mult posibil. Doar așa pot conduce la schimbările necesare din punct de vedere social în lumea noastră. În schimb, goFM.ro este susținut de cititorii noștri. Voluntar și solidar. Cu participarea dvs., goFM.ro poate fi, de asemenea, ceea ce este în viitor: un public critic și o voce angajată pentru o mai mare protecție a informaţiei de calitate. Susțineți goFM.ro cu o donaţie voluntară.

Susține proiectul goFM cu o donație:
Select a Donation Option (EUR)

Enter Donation Amount (EUR)
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on google
Share on print
Share on email
Share on telegram
Share on pocket
Share on xing
Share on vk
Share on skype

CELE MAI DISTRIBUITE ȘTIRI

Log In

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

To use social login you have to agree with the storage and handling of your data by this website. %privacy_policy%

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.

--:--
--:--
  • cover
    goFM
  • cover
    goFM Mobile
  • cover
    goREBEL
  • cover
    harmony Radio
  • cover
    goCAFE (NEW RADIO)
  • cover
    goROCK
  • cover
    goJAZZ
  • cover
    go SCHLAGER (NEW RADIO)
  • cover
    goTRAFFIC (în curând)